NOBELS FREDSSENTER
Prosjektet ble gjennomført av Telje-Torp-Aasen Arkitektkontor A.S. i tiden før firmaet endret navn til LMR arkitektur as
Vestbanebygningen er tegnet av arkitekt og stadskonduktør Georg A. Bull og sto ferdig i 1872. Jernbanestasjonen ble nedlagt i 1990 og Vestbanebygningen ble fredet i 1994. Stortinget vedtok i 2000 at Nobels Fredssenter skulle etableres i Vestbanebygningen.
Oppdraget omfattet rehabilitering og klargjøring av bygningen for innplassering av senterets formidlingsprosjekt.
Situasjon
Atkomst med hovedinngang og vestibyle er fra Rådhusplassen. Publikum ledes via resepsjonsområdet i den nordre sidefløyen inn i toghallen, som utgjør det største samlete formidlingsarealet. En ny rulletrapp leder publikum opp til formidlingsarealene i 2. etasje og tilbake til toghallen, resepsjon, kafe og utgang via et trappeledd i det søndre tilbygget. Fredssenterets administrasjon er innpasset i loftsetasjens midtfløy, med atkomst via ny trapp og heis i nordre tårn.
Utforming
Vestbanestasjonen hadde i årenes løp fått flere til-, på- og ombygninger. I prosjektet inngikk riving av enkelte bygningsvolumer og rominndelinger innvendig. I de to kileformete rommene mellom stasjonsbygningens fløyer og toghallen er det utviklet nye bygningsledd. Tilbyggene er gitt et moderne uttrykk, utformet i samråd med Byantikvaren.
Bygningen har hatt store setningsskader og er refundamentert. Fasadene, inkludert gipsornamenter og trekninger er renset, reparert, pusset og nymalt. Vinduer og dører er nye, men laget som rekonstruksjoner av de opprinnelige. Tilbyggene er i hovedsak utført med yttervegger i glass, i kontrast til den gamle pussarkitekturen.
Ytterveggenes innside var delvis angrepet av ekte hussopp og ble sanert. Innvendig ble mange eksisterende vegger, gulv og himlinger kledd på nytt, mange ble rehabilitert med puss, kledninger og maling.
De innvendige bygningsdetaljer som er fredet er restaurert i forståelse med Byantikvaren, og framstår til dels eksponert i bygget.